تقویم تولد

Lilypie Kids Birthday tickers

۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

آبله مرغون و نسل پشم!

5- شمارۀ یک و دو برای هدف اطلاع رسانی از وضعیت و یه نموره آگاهی دادن به مادرا از دیدگاه خودم نوشته شده، نخوندید هم چیزی رو از دست ندادید.
1-این که این دونه‏های قرمز چه ربطی دارند به مرغ‏، خدا می‏دونه!
اولش با بی‏اشتهایی و بی‏حالی شروع می‏شه. بعد بچه تب می کنه، تبش بالا و پایین می‏ره، خیلی هم بالا نیست. ممکنه همون شب تب، هذیون هم بشنوید که نوع هذیون بستگی به روحیه‏ی بچه داره! در مورد پسرک من چیزی بود در مایه های" ماشین من از همه جلوتره- بی او و میره هوا، ام وی ام نمی ره- آقا پلیس دزدا رو گرفت با ماشینش برد زندان-و..."
فردا صبح که بلند که شد چشماش متورم بود اساسی و حالت افتاده پیدا کرده بود. بعد هی چشماش قی می بست- چیزی که تا حالا حتی تو دوران نوزادیش هم ندیده بودم. یکی دو ساعت بعد، چند تا دونۀ قرمزرو صورت و بدنش- خوب که نگاه می کردیم سراین دونه های قرمز یک زائدۀ کوچولوی زرد بود، این با توجه به معلومات قبلی نشون دهندۀ مرغی بودن دونه ها بود. چند ساعت بعد دونه های جدیدتر، اون قبلیها هم خشک شده بودند و تاول مانند شده بود. بعد از چند ساعت صورت وبدنش به قول خودش خال خالی بود. همچنان بی حال و تک و توک سرفه! چون سرفه و قی بستن چشم جزئی از علائم آبله مرغون نیست ،بردیمش دکترو گفت که چیزی نیست، یعنی سرفه هاش چرکی نیست و عفونتی هم مشاهده نمی‏شه ولی یک قطره برای قی چشم می‏ده و یک شربت برای خارش احتمالی.
شب زود خوابید، یعنی کلاً در طول روز در حال خواب و بیدار بود. هر از گاهی به دلیل نمی دونم درد یا چی چی به خودش می‏پیچید. می‏خواست بیدار شه که چشماش انگار با این قی ها به هم قفل شده بود. با دستمال خیس و بند و بساط چشماش رو باز می کردیم تا بلند شه و گریه کنه. اون شب ده بار حداقل اینطوری از خواب پرید. سه روز دونه های قدیم کهنه می‏شدند و دونه های جدید در می اومد. سه شب تب داشت و با گریۀ باز نشدن چشمش از خواب بلند می شد- اون هم نه یکبار، نه دوبار. روز چهارم دونۀ جدیدی نزد. منتظر خارش پوست بودیم که اون هم تا امروز که شش روز گذشته، به اون صورت احساس نشده. خواب شبش هم بهتر شده و قی چشماش هم کمتر.
2- جهت اطلاع مادرانی که بچه های کوچکتر از دوسال دارند عرض کنم که یک بیماری دیگه ای هم از این انواع دون دون وجود داره که بچه سه یا چهار شب تب شدید می‏کنه و اسمش رزیولاست. دکترتشخیص می ده که عفونتش ویروسیه و هیچ دارویی نمی‏ده. بعد از سه چهار شب تب شدید -که اصلاً با تب آبله مرغون قابل قیاس نیست- روز چهار یا پنج، تبش پایین می‏یاد وصورت و بدنش پر میشه از دونه های قرمزکه بهتره نگیم دونه چون مخملیه و اصلاً برجستگی ندارند. بعد از یک یا دو روزهم این دونه‏هاکاملاً پاک می‏شه.
3- اگر شما نگرانی، ترس، ناراحتی رو از این دو تا نوشتۀ بالایی احساس کردید، نکردید. ببینید چقدر راحته، نگران شدن و احیاناً گریه مریه نداره که بَبَم!!
4- چند شب پیش شبکۀ چهار تلویزیون داشت مستندی از کیانوش عیاری رو نشون می داد به نام تازه نفس ها. در مورد کارهای مردم و وضعیت زندگی مردم قبل از انقلاب وانقلاب تا دوازده فروردین سال بعدش بود. خانومهایی که تو تظاهرات بدون حجاب شرکت داشتند. چه با روسری و چه بی روسری و با دامن و شلوار تو دادن اعلامیه و دیوار نویسی و نوشتن و بحث‏ها و نشست های سیاسی هم‏پای مردای جوون فعالیت می کردند. محور فیلم حول زن‏ها و فعالیت هاشون نمی چرخید، بلکه به فعل و انفعالات منجر به انقلاب و اون رای دهی بر می‏گشت و زن‏ها رو هم بدون اغماض ویا بزرگ جلوه دادن خیلی راحت نشون می‏داد.علاقۀ مردم به کتابخونی و بحث و آرمان گرایی‏هاشون؛ جایی نشون می داد که مردم گوشه ای ایستادند و در مورد کتابی بحث میکنند!
بررسی این فیلم مستند از خود فیلم هم جالب‏تربود! آقایی که این فیلم رو تحلیل می کرد، میگفت: با این فیلم می بینیم که چقدر وضعیت مردم فرق کرده. مردم به چه تئاترمزخرفی رفته بودند که با تئاترهای الان قابل مقایسه نیست- اشاره داشت به تئاتری که خیل عظیمی از مردم داشتند تماشا می کردند !شهر و خیابونها چه قدر پیشرفتشون الان مشهوده، چقدر وضعیت خانم ها بهتر شده و الان با پوشش کامل تر(!!) چه کارهای بهتری انجام میدند و...!!
از برسی و نقد مزخرف این آقا که بگذریم، هر چند قصۀ دود شدن آرمان ها وتفاوت نسل اول و دوم و سوم انقلاب یک قصۀ تکراری شده ولی هر بار و هر سال تلخیش بیشتر و گزنده ترمی شه.
چی بودند، چی شدند- چی هستند، چی خواهند شد؟
خودمون هم که نسلی فی مابین هستیم ، نسل پشمی هستیم. بین این‏که کدوم بهتره همچنان مرددیم و دست و پا می‏زنیم دست و پا زدنی!

هیچ نظری موجود نیست:

Google Analytics Alternative