تقویم تولد

Lilypie Kids Birthday tickers

۱۳۸۷ تیر ۸, شنبه

فارسی و ملکۀ ایرانیان

فراز فارسی
فراز عادت داره صبحانه را روی زمین بخوره. به این صورت که من دستمالی میندازم روی فرش و بساط صبحانه اش رو اونجا فراهم می کنم .
امروز که خواستم دستمال صبحانه اش رو بندازم رو فرش.اجازه نداد و گفت :" اینجا ننداز. بنداز اون طرف".
طرفی که منظور آقا بود، پشت ردیف ماشیناش که به اصطلاح ترافیک کرده بودند و بساط اسباب بازیهاش بود و برای من سخت بود که برم اون طرف. بهش توصیح دادم که اونجا نمیشه و برای من سخته و امکان داره از دستم بیفتند اگه بخوام از اسباب بازیها رد شم. اون رو حرف خودش وایساده بود و میگفت اون طرف، اون طرف. این شد که همونجایی که مد نظر خودم بود و همیشه می انداختم، بساطش رو پهن کردم. فراز هم عصبانی شد و یه حالت قهر رفت خوابید.
پنج دقیقه ای گذشت و فراز گفت: "من عصبانیم"
من: "چرا عصبانی هستی؟"
فراز:" نمیدونم چرا عصبانیم".
بعد یکخورده فکر کرد و گفت
فراز: " آخه میدونی، من فارسیم. فارسیا زود عصبانی میشند".
من هاج و واج نگاش میکردم که منظورش چیه.که فراز ذهن منو روشن کرد؛
فراز: "آخه میدونی، شما ها ایرانی هستید. بچۀ ایرانیا فارسی میشند. بچه های فارسی هم زود عصبانی میشند".
*
حال میکنید چطوری ذهن ما رو منور میکنه!
***
ملکه ایرانیان
فراز:" من از ملکۀ ایرانیان خیلی خوشم اومد"
من با خودم : "منظورش چیه، ملکۀ ایرانیان کیه دیگه؟".
فراز:" تو هم دوست داشته اون ملکۀ ایرانیان رو؟"
من: "ملکۀ ایرانیا دیگه کیه؟ "
فراز:" همون ملکۀ ایرانیان دیگه. خوشت اومد؟".
من با خودم: "تو قصه هایی که براش خوندم ، اسم ملکه آورده نشده. پس این ملکه رو از کجا شنیده؟. یعنی فرح و اینا منظورشه؟. اینجا که ملکه ای نیست. فرحم که انگار مرد پارسال".
من به فراز:" آخه من نمیدونم منظورت چیه. ما که ملکه نداریم. ملکه کجا بود؟ "
فراز: "همونیکه اونروز رفتیم. با آسانسور رفتیم بالا. شهر بازی داشت".
من: آههههها
منظور آقا "اریکۀ ایرانیان بوده!!
**
خوشم می یاد از نظر درک لغات و اصوات و اینها به خودم رفته؛
من بجه بودم، سوم ، چهارم، یا پنجم. عروسی همسایمون بود و ما رفته بودیم. من درست کنار ضبط صوت بزرگی نشسته بودم و آهنگ" دلبرم، دلبر، خانه خرابم کرد" که اونموقع فکر کنم جدید بود، با صدای کرکننده ای خونده میشد.
من حتی تا چند سال بعد، فکر نمیکردم این "دلبرم دلبر" باشه، بلکه چیزی که برای من مسلم بود این بود که این داره میگه" پسرم هیلمن، خانه خرابم کرد" .

هیچ نظری موجود نیست:

Google Analytics Alternative