تقویم تولد

Lilypie Kids Birthday tickers

۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

ای تخم مرغ گندیده، خود تو به من چی کارداری؟!

چند روز پیش یکی از نزدیکان ما دچار مسمومست غذایی با تخم مرغ شد و کارش به اورژانیس بیمارستان و سرم و... کشیده شد.
از اونجایی که من به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم که "واااا، مسمومیت قحطی بود، اونهم تو این فصل، وااا" و از اونجا که ممکنه یک عده از افراد معلوم الحال هنوز ندونند که تخم مرغ هم میتونه بشر رو دچار مسمومیت کنه و سعی کنند از طریق موتور جست و جوی گوگل بگردند دنبال why , what , how , و اینها و از اونجا که موتورهای جست و جوی گوگل منو خیلی دوست دارند و هرکی یک چیزی رو که گوگل میکنه- از زن همسایه در ابعاد مختلف و دختر افعانی خوشگل و (روم به دیوار) حرفها و حالتهای بد بد... تا طرز تهیۀ همبرگرو کم نیاوردن در دعوا و قبول شدن در کنکور و راههای رسیدن به خدا و... یکجورهایی بالاخره میرسونه اون شخص رو به وبلاگ من، ، گفتم ایندفعه پیش دستی کنم و قبل از اینکه این موتورها جست و جو کنند وبلاگ من رو، لقمه رو آماده کنم و بگذارم دهن گوگل و خلق الله جست و جو کننده ، هرچیند بر اساس تجربه ام ، این موضوعات چندان جذابیتی برای این جماعت ندارند؛
تخم مرغ هم مثل هر مادۀ غذایی دیگه میتونه توسط میکروبها و باکتریها فاسد بیشه وبرای جلوگیری از فاسد شدن باید در یخچال نگهداری بشه. ورود میکروبهایی که باعث فساد تخم مرغ میشوند از همون پوستۀ سفید رویی صورت میگیره که هرچند سفت و غیر قابل نفوذ به نظر میرسه ولی منافذ بسیار ریزی داره که باعث ورود میکروبها به داخل میشند. نگهداری در یخچال به دلیل اینکه خیلی از میکروبها در اون دما نمیتونند به زندگیشون ادامه بدهند میتونه مثل کاربردش برای بقیۀ مواد غذایی، فاسد شدن تخم مرغ رو هم به تعویق بیندازه. ولی نکته ای که هست اینه که تو یخچال هم بیشتر از یکمدت مشخص نمیتونه نگهداری بشه و بعد از یک مدت ورود اجتناب ناپذیر میکروبها و کهنگی زیاد اینها هم یکی از دلایل غیر قابل مصرف شدن تخم مرغ میشه. بنابراین اگر از تخم مرغهای داخل بسته بندیهای خاص استفاده میکنید به تاریخ مصرف اینها توجه کنید. اگر تخم مرغ فله ای خریداری میکنید سعی کنید از جایی خرید کنید که مطمئن باشید مدت زیادی نیست که تخم مرغ رو نگهداشتنند و به عبارتی از مراکز پرفروش خرید کنید.
چگونه متوجه فاسد شدن تخم مرغ میشویم؟
یکی از بهترین و آسونترین روشها برای متوجه شدن قابل مصرف بودن و نبودن تخم مرغ این هست که یک کاسه ای رو پر از آب کنید و بعد تخم مرغ رو داخلش بیندازید.
اگر تخم مرغ شناور شد، به هیچ عنوان مصرفش نکنید
اگر قسمت باریکتر تخم مرغ رو کف کاسه موند و قسمت بزگتر بالا بود، میشه مصرفش کرد ولی با احتیاط، به این معنی که حتماً باید پخته و چوشیده بشوند.
اگر تخم مرغ ته نشین شد و یا کمی زاویه داشت نسبت به کف کاسه، از ایمن بودنش مطمئن باشید و با خیال راحت مصرفش کنید
سبک بودن بیش از اندازۀ تخم مرغ هم یکی دیگه ازنشونه های فاسد شدن تخم مرغه
راه دیگه این هست که قبل از مصرف تخم مرغ داخل ظرف دیگه ای شکسته بشه، اگه حالت طبعی رو داشت و خیلی وا نرفت به معنی سالم بودنشه.
چرا تخم مرغ شناور میشه؟
در حالت عادی، دانسیتۀ تخم مرغ نسبت به آب بالاتره و ته نشین میشه. اگر تخم مرغ بیش ازیک زمان مشخصی نگهداری بشه، مایعات داخلش تبخیر میشند و از راه خلل و فرج ریز و نامرئی پوسته خارج میشند و به جای اون هوا جایگزین میشه. در نتیجه ماندگی بیشتر، هوای بیشتر، و هوای بیشتر داخل باعث شناوری تخم مرغ میشه.
بهتره تخم مرغ شسته قبل از نگهداری در یخچال شسته نشه، چون این شست و شو باعث نازک شدن پوسته و ورود میکروبهابه داخل پوسته و کوتاه شدن زمان نگهداری میشه.
زمان نگهداری تخم مرغ به طور معمول در یخچال چقدره؟
برای تخم مرغ تازه با پوسته: سه تا چهار هفته
سفیدۀ تخم مرغ: دو تا چهار روز
زردۀ تخم مرغتازه که حالت خودش رو حفظ کرده و با لایه ای از آب پوشونده شده (در حالتی که سفیدۀ تخم مرغ رو با ایجاد سوراخی در پوسته از تخم مرع خارج میکنیم و زرده رو میخواهیم نگهداریم ) : دو تا چهار روز
چطور تخم مرغ پخته و خام رو میشه تشخیص داد؟
با چرخوندن تخم مرغ حول محور خودش. تخم مرغی که سفت و جامده ، با دورهای بیشتری میچرخه و در زمان طولانی تر، در حالیکه تخم مرغ تازه اینطور نیست. دلیلش هم اینه که تخم مرغی که جامد و سفت شده، یک جسم واحد رو تشکیل داره که موقع چرخش یک جهت خواهند داشت. در حالیکه در تخم مرغ مایع ، جهات زیادی برای چرخش وجود داره و این ممانعت میکنه ازحرکت یکنواخت و طولانید.

هیچ نظری موجود نیست:

Google Analytics Alternative