تقویم تولد

Lilypie Kids Birthday tickers

۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

کتابهای کودکانه- فراز

به دعوت مامان آرمان عزیز، لیست کتابهای فراز رو مینویسم. سعی میکنم نظر خودم وفراز رو هم در مورد این کتابها به طور خلاصه بگم:


مجموعه داستانها
قصه‏های کوچک برای بچه های کوچک(4 جلد) –انتشارات بنفشه- نوشتۀ شکوه قاسم نیا، جعفر ابراهیمی شاهد، غلامعلی مکتبی، مژگان شیخی..(فراز این مجموعه رو دوست داره. سه سال و نیمه بود که خریدم و خوندم و خوشش اومد- الان خودش خیلی از داستاهاش رو میتونه تعریف کنه. خیلی از نویسنده ها معروف بودند. یکی از نویسنده ها به نام مریم مقبلی تو این مجموعه هست که خوشم اومد از داستانهاش و نثر نوشته‏اش)

مجموعۀ فسقلی ها- انتشارات بنفشه( 30 جلدی که فراز 17 جلدش رو داره)-(من از این مجموعه خوشم نمیاد چون فکر میکنم اگه هدفش یاددادن برخی اصول اخلاقیه، ناموفقه تو این کار، ولی فراز بدش نمیاد مخصوصاً از اون مجموعۀ پشت جلد که همۀ شخصیتها رو با هم داره- از من میپرسه بگو این کو؟ اون کو؟ شاید برای فراز هم کنار هم قرار گرفتن همۀ شخصیتها و پیداکردن هر کدوم از اونها درپشت جلد جذابیت بیشتری داشته باشه)

30 قصه ، 30 شب- نوشتۀ مژگان شیخی-(مجموعۀ 12 جلدی، برای هریک از ماههای سال)-انتشارات کتابهای بنفشه (فراز این مجموعه رو دوست داره، من هم زیاد بدم نمی یاد)

-قصه های شیرین برای بچه ها- نوشتۀ :اسدالله شعبانی، شهرام شفیعی، مزگان شیخی، سوسن طاقدیس...
(فراز این کتاب رو دوست داره چون همراه با تصویره و میتونه تصویر اونچیزی که من میخونم رو تو اون صفحه یا صفحۀ روبه روش ببینه. بعضی وقتها هم همینطوری کتاب رو ورق میزنه و داستانش رو برای من یا باباش تعریف میکنه، من هم خوشم میاد از این کتاب، بخصوص از اون داستان جوجۀ زرد حسنی کجایی که نوشتۀ اسدالله شعبانیه، خیلی دوست داشتم با پذیرفتن نقش تمام حیوانات، داستان رو برای وبلاگ کتابهای صوتی می خوندم که همیشه تهیۀ مقدمات کارمنو منصرف میکنه! این داستان این مجموعه یکی از روشهای خوب برای درک مفهوم اعداد تا ده هم برای بچه ها ست).
- ترانه های نی نی تپلی و نی کوچولو- نوشتۀ ناصر کشاورز- از سری کتابهای بنفشه-(تا قبل از 4 سالگی از کتابهای محبوب فراز بود.روش خوندن هم اینطور بود که من یک خط می خوندم، فراز خط بعدی، یا گاهی اوقات من کلمه ای رو نمی گفتم، فراز اون کلمه رو میگفت و بیتی رو کامل میکرد.من هم این کتاب رو دوست داشتم و دارم هرچند الان فراز بیشتر به داستان علاقه مند شده تا شعر).

-مجموعۀ حسنی (حسنی چه قدر شیطونه، حسنی کلاس اوله، حسنی یه دسته گل بود- نوشتۀ اسدالله شعبانی- انتشارات هم همون کتابهای بنفشه-(تا قبل از سه و نیم سالگی فراز دوست داشت ، من هم همینطور).

-شعرهای شیرین برای بچه ها (مجموعۀ 10 جلدی) –نوشتۀ شکوه قاسم نیا، افشین اعلا، اسدالله شعبانی، ناصر کشاورز... (بیشتر کتابهای این مجموعه کتابهای جالبی هستند، فراز کتاب فوتبالیستهای محله رو الان هم میخونه و دوست داره).

کتابهای نوشته شده توسط منوچهر احترامی (ده تا جوجه...، حسنی ما یه بره داشت، خروس نگو یه ساعت، کرم ابریشم، خرس و کوزۀ عسل، حسنی نگو یه دسته گل، حسنی نگو یه دسته گل- سلیمان بابا سلیمان،حسنی و گرگ ناقلا- دزده و مرغ فلفلی) فکر نمیکنم کسی از این کتابها خوشش نیاد

-مجموعه کتابهای داداشی- نوشتۀ شکوه قاسم نیا- کتابهای بنفشه ، (کلاً برای زیر سه سال یا حتی دو سال مناسب تره)
-مجموعه کتابهای می می نی- ناصر کشاورز- کتابهای بنفشه-( به نظرم برای زیر 3 سال مناسبه )

-کتابهای فکر میکنم بزرگ شدم- نوشتۀ افسانه موسوی گرمارود-انتشارات مواد وابزار آموزش زیتون-(ما سه تا از این مجموعه گرفتیم: کفش، مهدکودک، دوست، نمی دونم چون شخصیت اول داستانها دختره، احساس می کنم مناسب فراز نبود یا چی، زیاد خوشم نمیاد، فراز ولی نسبتاً دوست داشت و داره).

-قصه های من و بابام- نوشتۀ اریش ازر –ترجمۀ ایرج جهانشاهی-انتشارات فرهنگ و هنر- (مجموعۀ سه جلدی-یکی از قشنگ ترین کتابهاست هم از نظر من، هم از نظر فراز)
-قصه های من و مامان- نوشتۀ ویولت رازق پناه- نشر چشمه- ( این کتاب هم قشنگه و من دوستش دارم شاید برای بچه های کمی بزرگتر هم جالب باشه)

مجموعۀ مهارتهای اجتماعی –انشارات جوانۀ رشد- (فراز از این مجموعه، کتاب "چه قدر تو خوبی" رو داره، خوبه ولی به نظر من برای بچه های بزرگتر مناسبتره)

اما کتابهای غیر مجموعه ای:

مردآوازه خوان-نوشتۀ هدا حدادی- انتشارات شباویز-(فراز بدش نمیاد ولی من فکر کنم مناسب 6 تا 7 ساله ها باشه)
-کی از همه بزرگتره- انتشارات کانون- (فراز دوستش داشت به نظر من هم بد نیست برای یاد گرفتن ویژگیهای برخی از پرنده ها و حیوونا)
از کجا شروع کنیم- علی مفاخری- انتشارات بنفشه
ببو- ماریسا مونتس- ترجمۀ بهمن رستم آبادی- انتشارات کانون (فراز به این کتاب هم نسبتاً علاقه داره)
تپلی و علوم- نوشتۀ مرضیه مورد گر-(شاید برای بچه های بزگتر جالب باشه، هرچند خیلی از نظر قافیه و این مسائل هماهنگ نیست!)
-قرمزی- نویسنده: لاله جعفری- انتشارات کانون- (فراز این کتاب رو دوست داشت. من هم از این نظر دوستش دارم که یکی از داستانهاش رو تو از بین بردن ترس فراز از رعد وبرق، موثر میدونم)
در شکم نهنگ و...

راستش فراز از این سری کتابهای غیر مجموعه‏ای تعداد بیشتری داره ولی میشه گفت خیلی هاشون کتابهای قابل توجهی نیستند چه از نظر نویسنده و چه از نظر تصاویر و کلاً و به همین دلیل لیست کردنشون در اینجا رو بیهوده میدونم.

کتابهای کاردستی
-کتابهای برچسبی صورتم کو- امیر حسین یزدانیان پور- انتشارات طبیب- مجموعۀ 4 جلدی-( برای زیر سه سال مناسبتره به گمانم-خوبه کلاً، بچه سرگرم میشه)
-مجموعه کتابهای بازی با دایره های کاغذی انتشارات تیمورزاده- (قبلاً هم تو وبلاگ اشاره کرده بودم. از اوایل امسال، ما یکی دو ساعت در هفته رو به کار با این کتاب اختصاص میدیم. فراز دوست داره، و با علاقه این کار و انجام میده، چند جلدش رو داریم، هرچندهنوز کارهاش هنوز بی نقص نشده. قصد دارم بقیۀ جلدهاش هم از نمایشگاه کتاب امسال بگیرم- ما که امتحان نکردیم ولی ممکنه بچه های کوچکتر هم به این نوع کتابها علاقه داشته باشند)
- مجموعه کتابهای کار با قیچی – نوشتل علی اکبر صفایی دیبا- انتشارات پیام قلم (فراز از این مجموعه، حیوانات و سایل نقلیه رو داره-از اوایل امسال هفته ای یکی دوساعت هم به کار با این کتاب اختصاص دادیم و الان کتابها تموم شدند. مهارت قیچی کردن فراز فکر می کنم کمی بهتر شده- با توجه به علاقۀ فراز، بقیۀ کتابهای این مجموعه رو هم امسال از نمایشگاه کتاب تهیه می‏کنم).

-برای فراز از دو و نیم سالگی هم یک سری از کتابهای برچسبی از انقلاب گرفتم که با توجه به شکل صفحه ها، باید بر چسب ها رو میچسبوند. دوست داشت ولی سال پیش همۀ این کتابها رو دور ریختم اینه که اسم نویسنده و ناشر خاطرم نمونده).
-انتشارات تیمورزاده کتابهای کاردستی زیادی داره به نظرم. من که حتماً بهش سر میزنم


کتابهای تربیتی خودم
-به بچه ها گفتن، از بچه ها شنیدن- نوشتۀ ادل فیبر، الین مازلیش- ترجمۀ فاطمه عباسی فر- انتشارات دایره (به نظر من یکی از بهترین کتابها تو زمینۀ تربیت کودکه)
-کلیدهای رفتار با کودک 4 ساله- مری والاس- ترجمۀ مینا اخباری آزاد- موسسه انتشارات صابرین (کتاب خوبیه به نظرم- به صورت یک سری هست یعنی کلیدهای .. با کودک 1 ساله و 2 ساله و....)
-چگونه استعداد ریاضی کودکان خود را پرورش دهیم –نوشتۀ فرانسس موزلی، سوزان مردیت، مصطفی کریمی- ترجمۀ مصطفی کریمی-(کتاب خوبیه به نظر من، یک سری بازی که مفاهیم ریاضی رو بهتر میرسونند هم در خودش داره، کاربردش روبچه ها ا بالای 3 ساله )
-چگونه با کودکم رفتار کنم- نوشتۀ دکتر گاربر- ترجمۀ شاهین خزعلی- انتشارات مروارید- (این هم کتاب خوبیه ولی از نظر من خیلی از روشهاش با روشهای جامعۀ ما همخوانی نداره و کلاً خیلی دیسیپلین یا یه همچین چیزی من میبینم تو کتاب، یه دیسیپلین غیر عادی برای من!)
-بازیهای خلاق-365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا- نوشتۀ شیلا الیسون، جودیت گری- ترجمل لیلا انگجی- انتشارات جوانۀ رشد


یک سری خاطرات هم یادم اومد بین نوشتن این لیست:
-کتابهای حمام فراز رو از هلند گرفته بودیم و فراز هم خیلی دوستشون داشت. از وقتی تونست بشینه، خودش رو با این کتابها مشغول کرد. یکی از این کتابها مربوط به شکل و اسم حیوانات خانگی بود. حدوداًیکساله بود که عکسهای این کتاب رو نشون میداد و همزمانصداشون رو با هیجان هرچه تمامتر در می آورد و من از خوشحالی دلم غنج میرفت برای اینهمه درک و توانایی پسرکم!.
-یکی از کتب مورد علاقۀ فراز کتاب راهنمای ایران خوردویه!فرمون و دنده و ... اینکه روغن نباید ریخته بشه، اینکه نباید ماشین رو روشن کرد بدون حرکت دادن، اینکه باید کمر بند بست، اینکه چطور سوار شد و... فکر کنم از همۀ کتابهای بیشتر این کتاب رو دوست داشته باشه!

-یکی دیگه از کتابهای هدیۀ تولدش کتابیه به اسم Rupsje Nooitgenoeg . داستان پروانه شدن یک کرمه. این هنوز هم از کتابهای محبوب فرازه . تصویرگریش خیلی خوبه . تو بعضی از این صفحاتش تعدادی (از یکی تا پنج تا) میوه های مختلف وجود داره.. فراز حتی حالا هم که شمردنش بهتر شدههمچنان میخواد اینا رو بشمره و نگاه تایید آمیز منو ببینه. بیشتر دوست داره من رنگها رو ازش بپرسم و اون تو همون صفحۀ اول کتاب، این رنگها که تو دایره هایی هستند رو بهم نشون بده. اینطور که دوست هدیه دهنده میگفت، همۀ بچه های هلندی یکی از این کتابها دارند، راست و دروغش گردن خودش!
-به دلیل ذوق و شوق فراوان، وقتی فرازهنوز یکساله نشده بود، من بعضی کتابها رو براش خریدم ، طبعاً تو اون سن، بچه ها از ورق زدن و تصاویر بیشتر خوششون میاد تا داستان! و ورق زدن همان و پاره شدن هم همان. بعضی از کتابها به این نحو پاره شدند، برای محافظت، من دور تا دور کتابها رو چسب پهن میزدم تا دیگه پاره نشه).
.
من امسال سعی میکنم کتابهای افسانه ای ایرانی و خارجی رو به لیست کتابهاش اضافه کنم. همینطور کتاب داستانهای معروفی مثل پینوکیو و سفید برفی و سیندرلا و گالیورو ... که هنوز نداره! خب، هنوز کتابی که این داستانها رو داشته باشه و از نظر نثر داستان و نقاشی خوب باشه رو هنوز پیدا نکردم!ا
.
لینکهای مرتبط
کتابهای آرمان کوچولو- قسمت اول- دوم -سوم
کتابهای نورا کوچولو

هیچ نظری موجود نیست:

Google Analytics Alternative