تقویم تولد

Lilypie Kids Birthday tickers

۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

آیا من "بشر" هستم؟

مدتی پیش تو وبلاگی که الان یادم نیست اسمش چی بود، یک جمله ای نوشته شده بود که فکرم رو برای مدتی مشغول کرد، نوشته ای به این مضمون بود که "بیایید از حقوق بشر دفاع کنیم، ولی نوع بشرش رو خودمون انتخاب نکنیم"
این " انتخاب نوع بشر" به نظر من خیلی حرف داره. میدونید، به نظر من یه عدۀ بسیار قلیلی تو دنیا هستند که به این " نوع بشرش" اهمیت ندند و در واقع نیاند بین اینهمه بشر تو این دنبا، یک عده ای رو به عنوان بشر انتخاب کنند.
اکثر مدعیان حقوق بشر از نظر من، انتخابگر هستند و انتخاب نوع بشرشون بستگی به جریان غالب (یا سخن غالب) داره. جریان غالب ، زبان رسانه های غالبه و در حقیقت به نظر من، "بشر بودن " یک بشر رو رسانه ها تعیین میکنند. صاحبان این رسانه ها هم بسته به منافعشون ، بشر رو تعریف میکنند. فرضاً اگر حرکت یک مسلمون بر خلاف میل و خواستۀ اونها باشه، اون رو به انحاء مختلف و با مغلطه کاری و بازی با کلمات، یک نوع حماقت، یک نوع جهل دینی و یا یک عملیات تروریستی تعریف میکنند. اونها هستند که جریانی رو به وجود می یارند، بهش بال و پر میدند و یا در همون نطفه خفه اش میکنند. در حقیقت حرکت و زندگی و اهداف، متاثر از رسانه هاست و تعیین بشر بودن یک انسان و احقاق حقوق برای این بشر هم کار رسانه هاست و بستگی به منافع صاحبان این رسانه ها داره.
اینها هستند که ممکنه زوم کنند رو اعدام یک حیوان بشر نما تو یک کشوری که نه تنها سودی به حالشون نداره بلکه از جهاتی خطر هم محسوب میشه و این شخص رو که ممکنه چندین زن و کودک و انسان دیگه رو به قتل رسونده باشه ، اسم بشر روش بگذارند و و مدعی احقاق حقوق بشر برای این شخص میشوند ودر عوض این کار تو یک جای دیگۀ دنیا چشمشون روروی قتل عام و "بشر کشی" یک عده مردم (فرض کنید مردم رواندا) که دفاع از حقوق اینها هیچ سودی براشون نخواهد داشت ، میبندند. اونها هستند که تعیین میکنند چه زمانی حقوق بشرو دموکراسی رو تو عراق به بوق و کرنا ببندند و برای دفاع از حقوق این بشرهای مظلوم لشکر کشی کنند و ...
خلاصه که تعریف بشر با اونهاست.
شما قبل ازاینکه فکر کنید بشر هستید، باید به این فکر کنید که تو معیارهای اونها برای بشر بودن میگنجید یا نه!









هیچ نظری موجود نیست:

Google Analytics Alternative