تقویم تولد

Lilypie Kids Birthday tickers

۱۳۸۷ فروردین ۱۹, دوشنبه

کنجکاوی بچه ها

کمک به کنجکاوی بچه ها
یچه ها به طور طبیعی کنجکاو هستند. از این گذشته، همه چیز در دنیا برای آنها جدید و جالب است. مانند مورچه ای هستند که هزاران بار ، تکه ای به اندازۀ خودش را جابه جا میکند و یا حلزونی که به آهستگی دارد گوشه ای میخزد. ......
کنجکاوی طبیعی فرزند شما، می تواند شما را گیج کند بخصوص اگر موقعی باشد که وقتی برای پاسخ به اون ندارید ولی باید به خاطر داشته باشید که کمک به این حلزون در آغاز حرکتش، در خیلی از مواقع، مهمتر از کاری است که شما میتوانید سریعتر انجام دهید. روشهای زیر میتوانند به برانگیختن حس کنجکاوی و لذت بردن از آن به فرزند شما کمک کند.

به جای پیغام رسانی فوری، سفر کوچکی را برای او تدارک ببینید
برای فرزند شما، گشت و گذار در فروشگاه فقط انجام کارها طبق لیست نیست. این شانس بزرگیه که به اوطبقه بندی لباسها و توده های ابریشمی و پشمی و نو و کهنه بودن را نشان میدهد.
باران میبارد؟ اخم نکنید. قدم زدنی بارانی به سمت کنارۀ مغازه داشته باشید و در راه چاله ها را لگد کنید. شاخۀ درختها را برای اینکه قطره ها بیفتند، تکان دهید. به فرزندتان نشان دهید که چگونه میتواند قطره های باران را با زبانش بگیرد. به شکل ابرها نگاه کنید. او ممکن است شما را شگفت زده کند با تصوری که از شکل ابرها برای شما میگوید. بعد به خانه بیاید و کاکائو را با خامه ای که به شکل ابرها درآورده اید تزئین کنیدو و یادرست سیب زمینی هایی که به شکل ابرها بریده اید را به منوی شام اضافه کنید.
حس های ماجراجویی بچه را با آموزش چیزهایی کوچک، مانند سفر پرماجرایی کنید. مثلاً هنگام لباس پوشیدن فرزند شما میتوند کلاه آتش نشانی اش را سر کند یا چراغ قوه به دست بگیرد و یک مقدار غذا بهمراه داشته باشد.
به بچه اجازه بدهید که حیوانهای اسباب بازی، و یا عروسک را هنگام این سفر کردن همراهش بیاورد. و فراموش نکنید که سوغات سفر هم موقع برگشت بیاورید.
کارکردن والدین بخصوص ، احساس گناهی را که ناشی ار نداشتن وقت برای انجام این کارهاست مانند" من فقط دخترم را عصرها میبینم و تنها کاری که برای او میکنم، شام درست کردن و بردن او به حمام است" را به همراه دارد. . ولی با یک مقدار فکر و تخیل، حتی پدرو مادرهای خسته هم می توانندمیز شام را تبدیل به میزی کنند که شخص میتواند از بین غذاها انتخاب کند و یا حمام کردن را مانند شنا در اقیانوس مجسم کند. و این دقیقاً چیزی است که فرزند شما به آن نیاز دارد.

رزها را به او نشان دهید و گلبرگهایش را بکنید{ منظور از این عنوان رو نفهمیدم!}

همانطوریکه شما احتمالا توجه کرده اید، کودکان شما طبیعتاً وقت تلف کن هستند. این به این خاطر است که آنها در لحطه زندگی می کنند و فقط بر روی چیزی تمرکز می کنند که مقابل آنهاست. البته همیشه ممکن نیست که به برنامۀ مورد علاقه فرزندتان بچسبید و خود را با آن مطابقت دهید. ولی هر موقع که امکان دارد، به فرزندتان زمان بیشتر را اهدا کنید. یک لیدی برد خالخالی درست کنید. اجازه دهید که بر روی دستانش راه برود. خالهاش را با هم بشمرید. فکر کنید که او چی ممکن است بخورد. کجا زندگی میکند و هنگام شب چه کار میکند.
اگر شما باغبانی می کنید و یک کرم یا آفت چوب میبینید، آن رابردارید و به او اجازه دهید که با اون بازی کند (البته به آرامی)، یا آن را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید که فرزندتان بتواند آن را برای چند دقیقه ای ببیند.. سپس، آن را آزاد کنید.
اگر شما ازخیابانهای شهر عبور می کنید و یک بیللورد یا تبلیغ دیواری میبیند، لحظه ای بایستید و نگاه کنید. بازی " من جاسوسم " را انجام دهید. آیا شما میتوانید مرد باکلاه مسخره را پیدا کنید؟ ماشین قرمز؟ سگ بزرگ؟
تصور فرزند شما ممکن است با آن چیزی که شما میخواهید در تضاد باشد. مثلاً چیزهایی که در باغ وحش ممکن است شما را به هیجان آورد؛ " به شتر نگاه کن، فیل رو ببین". ولی توجه فرزند شما ممکن است به کبوتر و سنجابی باشد کهبه سطل آشغال حمله کرده اند. اجازه بدهید که او به آن نگاه بکند. اینها به اندازۀ او نزدیکتر هستند و خیلی دور نیستند و توجه او درطبیعت دنیا، تابع محرکها خواهد بود .

به تغییرات توجه کنید
بجه ها تغییر را دوست دارند. به این خاطر که آنها به سرعت خودشان را تغییر میدهند. با چیزهایی که در اطرافش است شروع کنید. به اولین ستاره ای که در آسمان میبیند نگاه کنید و یک آرزو کنید. یا به ماه در طول هفته نگاه کنید و در مورد اینکه چگونه شکل آن تغییر میکند صحبت کنید.
البته شما ممکن است به آسانی تغییراتی توسط خودتان هم به وجود آورید. یک لوبیا یا عدس در یک گلدان برویانید و با هم ببیند که چه قدر رشد میکند. اگر این کار را در یک گلدان شیشه ای انجام دهید، فرزند شما میتواند جوانه زدن و همینطورریشه را ببیند که بخاطر رسیدن به آب پایین میرود. ساقۀ یک کرفس را در یک فنجان پر آبی قرار دهید که رنگ خوراکی قرمزدر آن ریخته شده است و ببینید که چه مدت طول میکشد که ساقه قرمز شود. آرد ذرت را با آب مخلوط کنید و خمیر چسبناکی بسازید و یا سرکه را درجوش شیرین بریزید و حبابهای ایجاد شده را ببیندی. همراه فرزندتان ژله برای دسر شام درست کنید که او نحوۀ تغییر پودر به اون مادۀ ژلاتینی را ببیند. اگر بتوانید از تخم درآمدن جوجه و یا بیرون آمدن پروانه را نشان دهید که کار بزرگی انجام داده اید ولی اگر نمیتوانید، آب شدن تکه ای یخ به مرور در گرما هم خیلی هیجان انگیز است.

فصلها را مزه مزه کنید
به فرزندتان کمک کنید که مفهوم تغییر فصول را با تمرکز بر روی آنجه میتواند ببیند، بشنود، بو کند و لمس کند، درک کند. با پاهایتان برگهایی رو که روی پیاده رو ریخته شده را جارو کنید و با هم حدس بزنید که جقدر به تعداد برگها اضافه شده ازصبح که شما از خانه خارج شده اید. حباب بسازید و به کمک تغییر مسیرش، حدس بزنید که از کدام سمت باد میوزد. یک ظرف در خارج از خانه قرار دهید و با کمک یک خط کش ببینید که جقدر برف یا باران باریده است. به شنوایی او کمک کنید که صدای پرنده های بهاری را باهم بشنوید و هیجان نشان دهید وبا لمس کنید اولین قطره های برفی که میبیند.
فصلها موضوعات قابل توجهی هستند، نه فقط برای چیزی که هستند بلکه با رویدادهای مهمی که به همراه می اورند مثلاً عید پاک و کریستمس در زمستان. هالووین در پاییز، عید پاک در بهار. و تعطیلات در تابستان. فرزند شما ممکن است به اندازه کافی بزرگ نشده باشد که به یاد بیاورد شما چه کاری در سال پیش انجام داده اید، ولی بچه ها رسم و رسومات را دوست دارند بسیاری از کارشناسان معتقدند که این کار به اولین یخاطر سپاریها کمک میکند. کتاب خواندن و آواز خواندن با همدیگر به فرزند شما کمک می کند که در مورد جشن گرفتن رسم ورسومات یاد بگیرد. این روزها میتواند کریستمس باشد یا رمضان. غذاهای فصلی می تواند کنجکاوی او را در مورد گسترۀ چیزهایی جدید ار قبیل بو، مزه، و شکل غداها تحریک کند.

اجازه بدهید که این دنیای کوچک باقی بماند
کودکان چیزهای کوچک را دوست دارند: دکمه، مهره، سنگریزه. چه کسی میداند چرا؟ ممکن است این نتیجۀ زندگی در دنیای باشد که شما نمیتوانید آن راببینید. البته بازی با چیزهای خیلی کوچک خطرناک است. هرچیزی کوچکتر از ½ اینچ یا دو نیم اینچی ( یا هر چیزی اندازۀ دهان کودک شما) خطرناک است. ولی تا آنجا که آنها خطری ندارند، مانند مهره های چوبی بزرگ یا دکمه های پلاستیکی بزرگ یا سنگهای بزرگ را در یک ظرف چمع آوری کنید. اینها ممکن است برای مدت طولانی فرزند شما را مجذوب کنند.
شما ممکن است توجه کرده باشید که بچه های شما، جاهای کوچک و بسته که به آنها احساس خلوت و متعلق بودن به خود رامیدهد، دوست دارند. یک پتویی را از بالای محل خواب او طوری آویران کنید که خوابگاه او را تبدیل به غار کند. ملافه ای روی میز ناهار خوری بیاندارید که به شکل چادر و پناهگاه در بیاید. و یا در خارج از خانه ،بوسیلۀ بعضی از شاخه ها یا هر چیزی که امکان دارد و یا کندن سوراخ تا آنجا که امکان دارد و پوشاندن دور واطراف آن با شاخ و برگ ، پناهگاهی برای او بسازید. و بعد به کودکتان اجاره دهید که از ظرف و ظروف کوچک و هرجیزی که میتواند در خانه اش استفاده کند، همراه خود ببرد. بچه ها این چیزهای کوچکی که به آسانی درست میشود را دوست دارند، و این باعث شروع تجربه های آشپزی و پروژه های ساخت و ساز آنها میشود. دنباله روی چیزهای افسون کنندۀ کودکان باشید
کابوی ها، دایناسور،جادوگرها، اسبها..... هیچکدام نمیدانند که چرا فکر بچه ها حول آنها و کارهایی که آنها میکنند میگردد . آنها در عین حال شانس خوبی برای یادگیری بچه ها هستند. آیا بچه ای دارید که نمیتواند از صجبت در مورد آتش نشانها صرف نظر کند؟ برای بازی تابستانی یک کلاه آتش نشانی تهیه کنید آب پاش یا شلنگ باغچه را برای خاموش کردن به او بدهید.
اگر فرزند شما روی انگشت شصتش راه میرود، این جذابیت را بابردن او به سالن باله بیشتر کنید و یا او را به اماکن رقص در محل ببرید و آنجا کودک شما میفهمد که چگونه بچه های بزرگتر تقلا میکنند که به آرزویی که او دارد برسند( نمایشات محلی، جایی که آنها کسانی را میبیند که به چشم بزرگترها، آماتور هستند، جالب تر است چون آنها راحت تر میفهمند که این افراد چکار میکنند).

سوالات بچه ها را به تحقیق تبدیل کنید
برای پاسخ به سوالاتی از قبیل چرا آسمان آبی است و یا چرا بخاراز کتری هنگام چوشیدن بیرون میآید و سوالات بیشماری که بچه ها می پرسند که پدر و مادر نمیتوانند باسخ دهند. اگر اینها شما را گیج میکند، نگران نباشید. به او بگویید که هردونفر شما میتوانید دلیل را بفهمید. یک لیست ازکارهایی که برای پاسخ به این سوالات قرار است انجام شود، تهیه کنیدو اجازه بدهید که او ببیند که چه چیزهایی را شما مینویسید. بعد این لیست را با خود بهکتابخانه و یا کتابفروشی ببرید و با همدیگر کتابی را که فکر میکنید پاسخ سوال او را داشته باشد بخرید و طبق آن عمل کنید شما میتوانید از روی روشهایی که برای پاسخ به برخی از این سوالات گفته شده و ابزار و لوازم مورد نیاز که شاید خیلی از آنها را بشود با کمی تغییر در خانه ایجاد کرد، آزمایش را پایه ریزی کنید که بر اساس آن پاسخ به سوال گرفته شود. موزه بچه ها معمولا برای پاسخ به سوالات بچه ها والبته سوالات شما امکاناتی را
دارند که میتوانید با هم به آنجا بروید.
.
ترجمه از بیبی سنتر
پی نوشت: امیدوارم مفید باشه این نوع مطالب. اگر انتقاد یا نظری هم دارید خوشحال میشم بشنوم
.

هیچ نظری موجود نیست:

Google Analytics Alternative